Wensbeeld 2035-2040
Bij ons hoort iedereen erbij, alle kinderen* hebben een plek op het Integraal Kind Centrum (IKC). Kinderen voelen zich bij ons welkom en ervaren veiligheid en vertrouwen vanuit een sterke pedagogische basis.
Om te leren leren, leren denken, leren communiceren en te leren leven in de wereld van vandaag en morgen bieden professionals kinderen een doelgericht en betekenisvol aanbod, waarbij kinderen gedurende de dag formeel en informeel leren.
Tijdens het formele leren, waarbij leeractiviteiten bewust gepland worden om kennis en vaardigheden te ontwikkelen vinden we de ontwikkeling van basisvaardigheden op het gebied van taal, lezen en rekenen essentieel. Dit wordt vormgegeven door middel van kwalitatieve en effectieve lessen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en sluiten inhoudelijk aan bij de referentieniveaus (Inspectie van het Onderwijs, 2023).
In ons curriculum zetten we in op brede ontwikkeling van kinderen (Biesta, 2022) rondom thema’s als identiteit, creativiteit, cultuur, gezonde leefstijl, natuur, digitale geletterdheid en zicht op de wereld. Doordat we hierbij expliciet aandacht hebben voor het verwerven van een stevige kennisbasis, benutten we tevens het positieve effect van kennis op de ontwikkeling van de basisvaardigheden (Van Koeven & Smits, 2021). In het informele leren stimuleren we samen spelen, samen leren, samen werken en autonomie. Bovenstaande bieden wij in een (kans)rijke ontwikkelomgeving, waarbij we met een rijk aanbod streven naar kansengelijkheid voor alle kinderen (Ellfers, 2022; SER, 2021).
De professionals begeleiden de ontwikkeling van kinderen zo optimaal mogelijk. Zij stemmen daarbij af met ouders en andere professionals, vanuit de overtuiging dat de ouders en het IKC partner zijn in de ontwikkeling van kinderen (NRO, 2019). Binnen een formele setting wordt er handelingsgericht (Pameijer, 2017) en oplossingsgericht (Huibers, 2003) samengewerkt. Waarbij professionals vanuit hoge verwachtingen en hun eigen expertise doelgericht een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het kind, het IKC en de organisatie (Rubie-Davis & Broerse, 2022).
Het Integraal Kindcentrum is vormgegeven vanuit één visie, één leiding, één organisatie en één interdisciplinair team dat samen een dagaanbod creëert voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar (PACT voor kindcentra, 2019). Het IKC functioneert daardoor als dé vind- en werkplaats rondom de ontwikkeling van het kind voor en met de omgeving. De IKC’s voeren duurzaam beleid op het gebied van personeel, huisvesting en onderwijskwaliteit.
Op stichtingsniveau is er één organisatie voor onderwijs en opvang met één functiegebouw, die de afstemming van functies tussen professionals beschrijft en de kwaliteit van functies waarborgt. Landelijke regel- en wetgeving tussen onderwijs en opvang ondersteunt ons model van integratie.
Onze christelijke identiteit is zicht- en voelbaar in onze organisatie en op onze IKC’s. Hierbij is ruimte voor diversiteit en ontmoeting. Kinderen en professionals vertellen verhalen en ontmoeten elkaar, en zijn geïnspireerd door waarden, zoals het tonen van naastenliefde en barmhartigheid, verwoord in de woorden van Jezus: Behandel anderen zoals je wilt dat anderen jullie behandelen (Lukas 6:31). In de ontmoeting laten we de ander in zijn waarde en leren we van elkaar. Verschillen maken het leven waardevol. Professionals ervaren in hun werk de ruimte om vanuit hun identiteit het gesprek te voeren. Daarnaast hechten we waarde aan rituelen waarin we samen vieren en onze Mienskip versterken.